1 ANVENDELSE
Disse betingelser er en integrert del av alle tilbud, salg og leveranser utenom nettkjøp fra Din Uteplass AS, heretter kalt Selger. Kjøper/interessent er heretter kalt Kunde, bekrefter å være over 18 år. Betingelsene suppleres av avtaleloven, forbrukerkjøpsloven og annen relevant norsk lovgivning.
2 TILBUD og AVTALE
Tilbud er basert på Selgers forståelse av beskrivelser og spesifikasjoner i mottatt forespørsel fra Kunde. Selger hefter ikke for feil og mangler i så henseende. Aksept av tilbud er bindende og forutsetter aksept av disse betingelsene. Før bindende bestilling skal Kunde og Selger i fellesskap evaluere og kvalitetssikre samsvar mellom partenes oppfatning av, og alle betingelser for, det aktuelle leveringsomfanget. Alle avtaler mellom partene skal være skriftlig (epost). Beskjeder/instrukser/avtaler fra Kunde sendt over sms/mms eller lagt igjen på telefonsvarer gjelder ikke med mindre bekreftet skriftlig av Selger.
3 LEVERING, MOTTAK OG MONTASJE
Leverings tid angitt i tilbudet er et estimat basert på erfaring, men kan variere gjennom sesongen. Ved valg av konstruksjonsfarger utenom produsentenes standard farger forlenges normalt produksjonstiden med 1 uke. Selger hefter ikke for inntrufne leveranse-forsinkelser hos produsent, underleverandører eller transportør. Forsinket leveranse gir ikke grunnlag for krav om kompensasjon for følgekostnader (stillas leie, håndverkere på vent o.l.), prisreduksjon eller heving av kjøp. Forsinkelser som skyldes årsaker utenfor selgers kontroll, gir ikke grunnlag for å heve kjøpet (force majeure). Forsinkelser utover nevnte leveringstider vil kunne forekomme hos produsent/underleverandører ved innføring av smittevernstiltak mot f.eks. Covid-19.
Dersom Kunde ønsker bestillingen tilsendt kanSelger formidle og organisere frakt via tredjepart. Tjenesten leveres av DBSchenker, Bring. Kunde plikter å undersøke forsendelser for utvendige og innvendige skader ved mottak, og før transportselskapet forlater Kunde.Eventuelle skader må bemerkes på utleverings seddel som attesteres av DBSchenker/Bring sin sjåfør. Kunde anbefales å ta bilder. Ved bedriftslevering kjøres varen (e) ut til Kunde uten varsling i forkant (dagtid). Ved privatlevering skjer utkjøring ofte kveldstid, og Kunde blir som regel kontaktet av DB Schenker/Bring i forkant. Merk at unntak forekommer, spesielt på større forsendelser (ved f.eks. systemer med 4‐7m bredde). Ved avtale om sending av bestilte varer kontakter Selger Kunde før DB Schenker henter forsendelsen fra Selgers lager. Dette for å unngå at Kunde f.eks. er påf erie idet DB Schenker forsøker utlevering. Inntil Selger får kontakt medKunde forblir alt av varer på Selgers lager.
Når Kunde har fått beskjed av Selger om at varene er underveis med DB Schenker/Bring/posten er det viktig at Kunde kontakter Amonter as om ikke leveransen mottas i løpet av 3‐5 arbeidsdager. Ved varemottak er det spesielt viktig at Kunde sjekker (og evt. anmerker for)eventuelle fraktskader. Store' produkter får ikke plass i DB Schenkers budbil, og vil måtte kjøres ut dagtid (med lastebil). Kunde plikter å være hjemme ved varemottaket, og bistå i forbindelse med utlasting fra DB Schenker sin(laste)bil. Det forutsettes at sjåføren kan kjøre uhindret frem ti leiendom/utlastingssted. Merk at DB Schenker sin sjåfør ikke har anledning til å hjelpe til med bæring av produkt(er) ‐ unntatt ifm. utlasting fra bil.
Leveransen er fullført idet vare ligger på Kundes eiendom i umiddelbar nærhet til DB Schenker sin bil. Reklamasjon på transportskader må gjøres gjeldende før transportør har forlatt Kundes adresse.Kontakt oss ved behov/ønske om hjelp.
For varer bestilt med montering:
Produkter bestilt med montering bringes til avtalt sted av Selger eller eget transportfirma. Varen pakkes ut og verifiseres av Selger, evt. også sammen medKunde. Eventuelle skader/feil/mangler og korrigering/utbedring noteres og avklares mellom partene. Dersom Kunde eller representant for Kunde ikke er tilstede under og etter montering, kan Kunde i ettertid ikke påberope seg ønsker eller endringer som avviker fra inngått avtale og leveransen slik den er gjennomført. Ved leveranser som inkluderer montasje er leveransen fullført etter funksjonstesting og gjennomgang med Kunde ‐ hvis Kunde er tilstede.Dersom Kunde ikke er tilstede for testing og gjennomgang etter endt leveranse vil Selger kvalitetssikre og dokumentere resultatet. Leveransen ansees etterdette å være fullført i tråd med inngått avtale.
Alle motoriserte produkter leveres med av isolert motorledning, dvs. uten støpsel for stikkontakt. Tilkobling til fast elektrisk anlegg skal utføres av elektriker. Selger anbefaler Kunde å ta vare på slutt kontrollskjema og samsvarserklæringen. Evt. feil på motor som måtte stamme fra feil oppkobling dekkes ikke av Selgers garanti. Der styring er levert av 3. part (Smarthusstyring)og systemet ikke fungerer som forventet, og feil ligger på styringssystemet, vil eventuell feilsøking/arbeid faktureres Kunde.
4 GARANTI OG REKLAMASJON
Garanti og reklamasjonstid på alle produkter er 5 år. Kunde må reklamere innen rimelig tid etter at mangelen er eller burde vært oppdaget. Utover dette forholder Selger seg til norsk kjøpslov og videreformidler produsentenes garantier. Se våre websider eller kontakt oss for mer produkt spesifikk informasjon.
Dette gir forhandler mulighet til å iverksette korrigerende tiltak.Neglisjerte symptomer på feil, manglende ettersyn og/eller manglede ved likehold kan føre til komponentsvikt og funksjonsfeil. Utbedring dekkes da ikke under garanti eller reklamasjon. Kunde plikter å gjøre seg kjent med produktinformasjonen som finnes tilgjengelig på nettsiden. Produkt forhold som står beskrevet i produktinformasjonen gir ikke grunnlag for reklamasjon.
Selger hefter ikke for følgekostnader ved feil/mangler på et produkt, dersom disse i vesentlig grad overstiger de kostnader selger vil ha ved å tilby Kunde et nytt eller tilsvarende produkt. Følgekostnader kan typisk være f.eks. innleie av håndverker for demontering og montering av produkt. Selger vil i slike sakerha anledning til å heve salget og tilbakebetale Kunde det samme beløp som denne betalte for varen opprinnelig.
Ved kjøp der selger ikke står for montering forutsettes det at Kunde selv bærer noe av risiko for eventuelle kostnader tilknyttet til bytting, montering/demontering, dersom feil eller mangel inntrer etter at produktet er montert og satt i drift.
Ved utbedringer, reparasjoner hvor det viser seg at mangel eller feil har oppstått som følge av Kundes uforsiktighet, feil montasje, bruk, feil programmering, manglende ettersyn/ vedlikehold, eller annen ytre faktor som ikke kan lastes produkt eller selger, vil Kunde bli fakturert for tid og kostnader knyttet til dette etter gjeldende satser satt av Selger. For deler og utstyr forbrukt faktureres faktiske kostnader.
5 FORBEHOLD:
Dersom Selger under montering støter på uforutsette hulrom, svakheter eller hindringer i konstruksjon stanses monteringsarbeidene inntil Kunde er kontaktet og evt. nødvendige tilpasninger – inkl. evt. tilleggskostnader er avtalt. Følgekostnader for Kunde erstattes ikke.
Selger hefter ikke for skader som følge av at konstruksjonen som produktet er festet mot ikke tåler faktisk belastning pga. bygningsmessige feil eller svakheter som ikke kunne forventes å bli oppdaget under befaring eller montering. Selger forbeholder seg retten til å gjøre praktiske, mindre tilpasninger under montasjen uten at Kunde involveres/belastes.
Feil og mangler som måtte oppstå i forbindelse med egen montasje eller manglende/feilopplysninger eller urettmessig reklamasjon fra Kunde er Kundens ansvar og kostnad. Det foreligger ingen mangel dersom en terrassemarkise svikter eller blir ødelagt som følge av at produktet har stått ute/nede uten tilsyn ved nedbør eller sterk vind. Screensystemer må ikke utsettes for vindstyrker over de respektive maks toleransene. Hindring av at trær/grener slår borti/vokser inn i systemet hører inn under grunnleggende ettersyn og vedlikehold, og erKundens ansvar.
6 BETALING og SIKKERHET
Nettbutikk bestillinger oversendes produsent i det totalsum er registrert mottatt av Selger. Etter avtale kan 50% betales ved bestilling og siste 50% betales idet varen ligger på Selgers varelager/sendes kunde. Bestilte varer sendes eller stilles til Kjøpers disposisjon idet fullt oppgjør er mottatt av Selger.
For bestillinger hvor Selger også står for montasjearbeidet må 50% av totalsum av være mottatt av Selger før bestillingen oversendes produsent. Resterende 50% betales etter montasje.
Etter forfall beregnes forsinkelsesrente etter gjeldende satser.
Selger beholder eiendomsretten til de leverte varer inntil fullt oppgjør er registrert på Selgers konto.
Selger forbeholder seg retten til å foreta en kredittvurdering av Kunde og på bakgrunn av denne kansellere bestillingen.
7 KANSELLASJON
Alle våre produkter er basert på, og til virket etter, spesifikke opplysninger om mål, farger, betjening etc. gitt av Kunde. I henhold til «Lov om opplysningsplikt og angrerett ved fjernsalg og salg utenom faste forretningslokaler» (Angrerettloven) er til virkningskjøp unntatt angreretten.
Skulle Kunde hevde å ha grunnlag for å annullere bestillingen etter produksjonsstart svarer Kunde for alle påløpte kostnader i sakens anledning, og etter avregning fra Selger. Ved Selgers mottak av omforent oppgjør bortfaller alle kontraktuelle krav og forpliktelser for begge parter.
8 TVISTER
Enhver tvist skal i første omgang søkes løst i minnelighet. Skulle dette ikke lykkes kan den klagende part bringe saken innfor Forliksrådet og i siste instans domstolene. Kunden aksepterer at rettsbehandling skjer i Selgers rettsdistrikt.
9 PERSONOPPLYSNINGER
Dersom Kunde ønsker innsyn i hvilken informasjon vi har lagret i våresystemer om Kunde kan Kunde kontakte oss på post@amonter.no
10 RETTIGHETER
Innholdet i dokumenter fra ‐ og på nettsider som tilhører Selger eies av Selger og/eller produsent, og må ikke kopieres, gjenbrukes eller videreformidles uten tillatelse fra Selger på søknad som angir formål og distribusjonsliste. Selger kan avslå slik søknad uten begrunnelse.